Nieuws

Bureau Techniek en Windesheim slaan handen ineen

Windesheim samenwerking hybride docent middel
Leestijd: 2 minuten

Zwolle - Voldoende goed opgeleide, bevoegde docenten zijn cruciaal voor de kwaliteit en continuïteit van het technisch beroepsonderwijs. Op dit moment is er sprake van een tekort aan docenten en de uitdagingen zijn groot: het gaat zowel om het bevoegd raken, het aantrekken en opleiden van nieuwe techniekdocenten en het verder professionaliseren van docenten. Er is grote behoefte aan nauwere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Om bovenstaande te realiseren zijn hogeschool Windesheim en Bureau Techniek een samenwerkingsconvenant overeengekomen voor de duur van minimaal drie jaar.

Eén van de manieren om een nauwere aansluiting te realiseren is het stimuleren van hybride docentschap. Hybride docenten zijn professionals die een baan in het onderwijs combineren met een andere baan in loondienst of als zelfstandig ondernemer. Het aantal uren is flexibel en kan naar eigen wensen worden ingericht. Binnen het recent getekende convenant zet hogeschool Windesheim zich in als verbindende factor tussen het werkveld en het bedrijfsleven en faciliteert het in opleiding naar een benoembaarheid of bevoegdheid als docent.

Bureau Techniek is verantwoordelijk voor de werving en selectie en instroom van hybride technische docenten. Erwin Ketel, Algemeen Directeur Bureau Techniek: “Middels het realiseren van voldoende instroom binnen het onderwijs dragen we onze steen bij aan het verhogen van de kwaliteit en continuïteit van het technisch onderwijs. We hebben een groot netwerk aan technische professionals die dagelijks in de praktijk werken. Het hybride docentschap is een mooie kans voor professionals die hun kennis en kunde willen overdragen op anderen. Daarnaast is het goed te combineren met een baan in het bedrijfsleven. We merken dat er veel interesse is voor het hybride docentschap en zien uit naar de verdere samenwerking met een partner als Windesheim.”

Ins en outs van het leraarschap

Bureau Techniek stelt een opleidingsbudget beschikbaar voor het opleiden van hybride technische experts middels de training ‘zin in lesgeven’ of andere onderwijskundige modules. Tijdens de training wordt een potentiële docent ondergedompeld in het onderwijs en maakt hij of zij kennis met de ins en outs van het leraarschap. Emile Schütte, Senior Accountmanager Domein Education & Human Movement hogeschool Windesheim: “Volgens de Industriecoalitie wordt de groei van de Nederlandse industrie belemmerd door de instroom van technici. De Industriecoalitie wil door een modern industriebeleid Nederland een voorsprong met technologie geven, waarbij de mens als sleutel wordt beschouwd. Veel mensen moeten daarbij worden opgeleid, maar er is een gebrek aan goed opgeleide techniekdocenten. Het ontbreekt aan voldoende bevoegde docenten die deze groei kunnen realiseren. De scholingstrajecten hybride techniekopleider waarin al hybride techniekopleiders worden opgeleid of momenteel in opleiding zijn, zien er veelbelovend uit. De samenwerking met Bureau Techniek is een concreet voorbeeld om professionals verder op te leiden tot technisch docent in het beroepsonderwijs.”

Ben jij enthousiast geworden en wil je meer informatie over het hybride docentschap? Neem dan contact op met één van onderstaande personen:


Op de foto v.l.n.r. Durk de Boer, Emile Schütte, Mark Bakker en Erwin Ketel

Artikel delen: